Projekt ADZi Art Production aj.
Vše to začalo v roce 1997, kdy jsem narazil na
elektronickou hudbu, a to doslova narazil jak
zjistíte v příběhu níže.
Úplný plenky:
O prázdninách 1997 jsem byl v Řevnici na folkovém
festivalu, nestihl jsem ve 23 hodin poslední vlak co
mne měl vézt na Prahu tak jsem se rozhodl jít těch
19 km pěšky do Dobříše kde bych brzy ráno chytil
první vlak na Prahu. A co se nenaskytlo, zrovna tam
probíhal festival CzechTekk.
Místo toho abych jel v sobotu ráno domu, tak jsem
tam zůstal až do pondělí do odpoledne. Potkal jsem
tam známé ze Žižkova kde jsem vyrůstal a pár
spolužáků ze ZŠ. Zkrátka jsem se tam začal v tom
teknu, jungleu a další elektronické hudbě nacházet.
Na folk a trampskou hudbu jsem nezanevřel, a do dnes
jí mám moc rád, ale najednou jsem pochopil, že mojím
směrem má být elektronická hudba. Už předtím jsem
okolo roku 1996 čuchl k elektronické hudbě přes
breakbeat a hip-hop, ale až červenec 1997 mne do
toho hodil po hlavě.
Plánování:
Hned po návratu domů jsem šel druhý den do
internetové kavárny, a na internetu jsem 2 hodiny
hledal nějaké informace o elektronické hudbě,
vytiskl jsem si snad 10 stránek informací které jsem
ještě doma sosal a po zjištění že taková hudba se dá
tvořit na počítači jsem posléze aktivně zjišťoval,
jak začít sám tvořit elektronickou hudbu, co k tomu
je zapotřebí apod. Z počátku jsem si na vánoce 1997
přál elektronické varhany Yamaha s MIDI výstupem,
ale ty jsem nedostal, ovšem neztrácel jsem naději,
protože měl elektronické MIDI varhany kamarád Zelí.
tomu hned jak jsem se svěřil že jsem narazil na
elektronickou hudbu a že jí chci tvořit, tak se
rozběhl velký koloběh příprav na tvorbu studia.
A jde se nakupovat:
V lednu 1998 jsem sebral skoro všechny naspořené
peníze z brigád které jsem přes prázdniny dělal,
také něco z prodeje opravených rádií a postavených
repro beden z Tesla reproduktorů které jsem dělal
(což byl můj koníček) a také nějaké nastřádané
"drobné" od rodiny za narozeniny apod. to vše jsem
splašil celkem hezkých 26000 Kč. Nebylo to moc, ale
dalo se za to něco koupit. Koupil jsem si tedy
starší ale výkonné PC s kvalitní 16bit zvukovou
kartou a rozbitého auto.bubeníka rytmu Roland TR808,
který jsem si dal dohromady (byl to jen vadný
tranzistor a přetížený zdroji odpáleným odporem -
naštěstí se to dál nedostalo a chtělo to vyčistit
poťáky a sehnat na to napájecí zdroj) a nějaké
kabely. Takže základ jsem měl a mohlo se začít.
První PC:
Přes známého co pracoval v PC bazaru Růžovka jsem si
postavil PC založené na Pentium 166MHz, sehnal jsem
si pro to desku co nabízela 6 slotů pro moduly SD-RAM
co zvládala 512MB a do toho jsem našel moduly o
kapacitě 64MB SDRAM, tak jsem měl slušných 384MB RAM
na 66MHz, a Windows 98 na tom jeli jako drak doslova
v mžiku bylo spuštěné vše, co jsem potřeboval. Disky
jsem měl 1x 100MB a 1x 150MB ATA což bylo poměrně
dost. Zvukovku jsem měl klasickou nesmrtelnou
Creative-Labs SB16 Pro. Později v dubnu 1998 jsem
sehnal ještě ZIP DRIVE a k tomu dva ZIP-d 100MB
disky takže jsem měl najednou plno prostoru pro
hudbu. Na ZIPkách jsem měl samply a v PC jsem měl
zpracovanou hudbu.
Audio software:
Tehdy jsem používal software FruityLoops 1.2.7 až
1.7.6, Cubase 3.5 a Cakewalk Pro 4, později když
vyšel Fruity Loops 2.7.1 jsem zůstal už pouze u
FruityLoops později FL Studio, avšak jsem se po řase
vrátil zpět k FruityLoops na verzi 3.5.7 u které
jsem zůstal do dnes (trochu omezující, ale zvykl
jsem si na produkci v něm). Finální editace
probíhala z počátku v Magic MusicMaker, později Cool
Edit Pro a nakonec Adobe Audition.
Pozdější spolupráce:
Jirka "Zelí" aka. DJ Smök. S Jirkou jsme se znali v
podstatě od dětství. Jemu bylo 5 let a mne 8 let
když jsme se poznali, bydlel 150m od domu kde jsem
bydlel já. Naše spolupráce co se týče hudby však
začala až v listopadu 1997 ale skutečná až v lednu
1998.
Jirka vždy tíhnul k hudbě, jeho otec i matka jej
vždy vedli k hudbě. Klavír byl jeho doménou a kdyby
se tomu věnoval do dnes, byl by z něj jistě nějaký
klavírní virtuóz.
Jirka byl vždy vizionář a vše měl v hlavě
vypracované projekty, jeden jsme však dotáhli do
konce a měl i pokračování.
Počátky projektů Y3DDSRND, FretNoiz a ACREC11 a
další spolupráce:
Projekt Y3DDSRND jsme založili na podzim 1997 ve
složení Jirka (Zelí) jako nadějný 13 letý hráč na
klavír a já jako 16 letý progresivní amatér v
elektronické hudbě.
Já jsem si začal říkat Riko-X a Jirka si začal Říkat
DJ Smök aka Zelí.
Název Y3DDSRND vznikl díky jeho profesionálním
digitálním Yamaha varhanům, které mu otec na Vánoce
1997 koupil, komponovali jsme na nich první pořádnou
hudbu, já jsem potom doma zpracoval rytmus a bicí na
TR808 a v PC dodělal poskládání v editačním softwaru
a finální master jsme již ladili spolu.
V lednu 1998 jsme založili projekt FretNoiz (původně
Free Noise, což byl digitální efekt na varhanech co
se nám líbil) do kterého jsme ještě přizvali další
tři hudební nadšence Lukáše Prachaře (Hottý), Marka
Vilíma a Jana Roušala (Stoom). Takto jsme fungovali
1,5 roku. Vydali jsme v únoru 1999 jedno jediné
album a postupem času odešel nejprve Marek Vilím
(odstěhoval se a věnoval se škole - dnes je poměrně
uznávaný designer) a postupem času se během roku
2000 přestal projekt "živit" a začal takzvaně spát.
Jirka (Zelí) se od roku 2000 začal věnovat živé
kapele se kterou se dal dohromady při navštěvování
taneční školy a já jsem se postupně dal na DJ dráhu
jako DJ Rikox později DJ ArmiGen (breakbeat, hip-hop
a později tekno a jungle/dnb), a potom v roce 2001
jsem musel na rok kvůli vojně přestat kompletně
živit projekt FretNoiz.
Na vojně jsem však s jedním známým (David Chalupa
aka. DJ Chali) pokračoval v hudební tvorbě převážně
techno, house, breakbeat a DnB. Společně jsme
plánovali nějaký projekt, ale po vojně vše utichlo a
my jsme se vrátili do pracovního procesu, který byl
před vojnou a jen občas jsme se navštěvovali.
Zmrtvýchvstání FretNoiz jako label a DJ ADZi:
V roce 2002 když jsem se vrátil z vojny jsem se
začal opět věnovat hudební tvorbě ovšem projekt Fret
Noiz již neexistoval. Zelí prodal všechnu techniku a
já jsem dospěl názoru, že vše bude pokračovat jako
DJ, promotérský a hudebně produkční projekt později
také vydavatelství. V roce 2002 jsem založil
FretNoiz Records 98 (FNR98) na kterém jsem začal
vydávat vlastní hudbu, hudbu lidí se kterými jsem se
ve světě hudby seznámil, začali se vydávat
mezinárodní kompilace amatérských umělců a takto to
fungovalo až do roku 2015, kdy vyšla poslední
hudební kompilace vydaná na tomto produkčním labelu
a tím projekt FretNoiz Records 98 usnul v zapomnění.
V listopadu 2011 ještě vznikl společně s mexickým
producentem a promotérem Carlosem Wibo projekt
AmaCreedO Records 11 (ACREC11) který vydával
separátně hudbu jinou než Techno, Jungle,
Drumandbass a BreakBeat. Vycházeli na měn spíše
klidnější alternativní počiny okolo chilloutu,
experimentální hudby a non-genre stylů. Tento
projekt a MP3 label stále existuje, avšak od roku
2016 na tomto labelu nebylo nic vydáno ani v ČR ani
v Mexiku.
Třetí etapa (?):
Společně se zánikem FNR98 a současně s průběhem
fungování labelu ACREC11 jsem po 15 letech ukončil
také kariéru DJe a tím i pomyslný konec DJ ADZi,
avšak vzniku projektu Adzi Art Production 2006 (AP06
aka. APOG).
AP06 je komplexní projekt mé osoby (Richard Maršál),
který sdružuje hudbu, design, grafiku, webovou
tvorbu, vydavatelství, bloging a okrajově i DJing.
Vedlejší projekt APOG je vlastně odvozeninou AP06
(forma de-numeralizace názvu, kde čísla 06 nahrazují
znaky OG) jako producenta (mne).
Pod tímto pseudonymem se od roku 2014 tvořila a do
dnes (po roce 2017 zatím jen "do šuplíků") tvoří
elektronická hudba profesionálnějšího rázu okolo
drone-music, chilstep, chillout, experimentální
elektronická hudba nebo non-genre styly které teprve
vznikají. Původní záměr vytvořit vlastní hudební
směr je zatím v plenkách, a čeká se nyní na jakýsi
kopanec ve světě hudby, který zatím nebyl učiněn.
Dnes a zítra:
V současné době (2022) je tomu již 24 let, co jsem
se začal zajímat aktivně co by producent a později i DJ a promotér o elektronickou hudbu.
Tento rok, to bude 24 let od počátku vzniku prvních
hudebních projektů jako byl Y3DDSRND, FretNoiz atp., a
věřím, že jistá magičnost onoho čísla 23 (loňský
rok) existuje , a že něco toto číslo přineslo, a že
ten rok 24 rok (2022), bude milníkem, co by mohl
přinést něco nového.
Co to asi bude ? Nový projekt ? Nebo pokračování
spících projektů ? To ukáže až čas...
Richard Maršál, 15.1.2022
PÁR FOTEK - JAK ŠEL ČAS:












