Home Download Projects About Me Contacts
 



Projekt ADZi Art Production aj.


Vše to začalo v roce 1997, kdy jsem narazil na elektronickou hudbu, a to doslova narazil jak zjistíte v příběhu níže.

Úplný plenky:
O prázdninách 1997 jsem byl v Řevnici na folkovém festivalu, nestihl jsem ve 23 hodin poslední vlak co mne měl vézt na Prahu tak jsem se rozhodl jít těch 19 km pěšky do Dobříše kde bych brzy ráno chytil první vlak na Prahu. A co se nenaskytlo, zrovna tam probíhal festival CzechTekk.
Místo toho abych jel v sobotu ráno domu, tak jsem tam zůstal až do pondělí do odpoledne. Potkal jsem tam známé ze Žižkova kde jsem vyrůstal a pár spolužáků ze ZŠ. Zkrátka jsem se tam začal v tom teknu, jungleu a další elektronické hudbě nacházet. Na folk a trampskou hudbu jsem nezanevřel, a do dnes jí mám moc rád, ale najednou jsem pochopil, že mojím směrem má být elektronická hudba. Už předtím jsem okolo roku 1996 čuchl k elektronické hudbě přes breakbeat a hip-hop, ale až červenec 1997 mne do toho hodil po hlavě.

Plánování:
Hned po návratu domů jsem šel druhý den do internetové kavárny, a na internetu jsem 2 hodiny hledal nějaké informace o elektronické hudbě, vytiskl jsem si snad 10 stránek informací které jsem ještě doma sosal a po zjištění že taková hudba se dá tvořit na počítači jsem posléze aktivně zjišťoval, jak začít sám tvořit elektronickou hudbu, co k tomu je zapotřebí apod. Z počátku jsem si na vánoce 1997 přál elektronické varhany Yamaha s MIDI výstupem, ale ty jsem nedostal, ovšem neztrácel jsem naději, protože měl elektronické MIDI varhany kamarád Zelí. tomu hned jak jsem se svěřil že jsem narazil na elektronickou hudbu a že jí chci tvořit, tak se rozběhl velký koloběh příprav na tvorbu studia.

A jde se nakupovat:
V lednu 1998 jsem sebral skoro všechny naspořené peníze z brigád které jsem přes prázdniny dělal, také něco z prodeje opravených rádií a postavených repro beden z Tesla reproduktorů které jsem dělal (což byl můj koníček) a také nějaké nastřádané "drobné" od rodiny za narozeniny apod. to vše jsem splašil celkem hezkých 26000 Kč. Nebylo to moc, ale dalo se za to něco koupit. Koupil jsem si tedy starší ale výkonné PC s kvalitní 16bit zvukovou kartou a rozbitého auto.bubeníka rytmu Roland TR808, který jsem si dal dohromady (byl to jen vadný tranzistor a přetížený zdroji odpáleným odporem - naštěstí se to dál nedostalo a chtělo to vyčistit poťáky a sehnat na to napájecí zdroj) a nějaké kabely. Takže základ jsem měl a mohlo se začít.

První PC:
Přes známého co pracoval v PC bazaru Růžovka jsem si postavil PC založené na Pentium 166MHz, sehnal jsem si pro to desku co nabízela 6 slotů pro moduly SD-RAM co zvládala 512MB a do toho jsem našel moduly o kapacitě 64MB SDRAM, tak jsem měl slušných 384MB RAM na 66MHz, a Windows 98 na tom jeli jako drak doslova v mžiku bylo spuštěné vše, co jsem potřeboval. Disky jsem měl 1x 100MB a 1x 150MB ATA což bylo poměrně dost. Zvukovku jsem měl klasickou nesmrtelnou Creative-Labs SB16 Pro. Později v dubnu 1998 jsem sehnal ještě ZIP DRIVE a k tomu dva ZIP-d 100MB disky takže jsem měl najednou plno prostoru pro hudbu. Na ZIPkách jsem měl samply a v PC jsem měl zpracovanou hudbu.

Audio software:
Tehdy jsem používal software FruityLoops 1.2.7 až 1.7.6, Cubase 3.5 a Cakewalk Pro 4, později když vyšel Fruity Loops 2.7.1 jsem zůstal už pouze u FruityLoops později FL Studio, avšak jsem se po řase vrátil zpět k FruityLoops na verzi 3.5.7 u které jsem zůstal do dnes (trochu omezující, ale zvykl jsem si na produkci v něm). Finální editace probíhala z počátku v Magic MusicMaker, později Cool Edit Pro a nakonec Adobe Audition.

Pozdější spolupráce:
Jirka "Zelí" aka. DJ Smök. S Jirkou jsme se znali v podstatě od dětství. Jemu bylo 5 let a mne 8 let když jsme se poznali, bydlel 150m od domu kde jsem bydlel já. Naše spolupráce co se týče hudby však začala až v listopadu 1997 ale skutečná až v lednu 1998.
Jirka vždy tíhnul k hudbě, jeho otec i matka jej vždy vedli k hudbě. Klavír byl jeho doménou a kdyby se tomu věnoval do dnes, byl by z něj jistě nějaký klavírní virtuóz.
Jirka byl vždy vizionář a vše měl v hlavě vypracované projekty, jeden jsme však dotáhli do konce a měl i pokračování.

Počátky projektů Y3DDSRND, FretNoiz a ACREC11 a další spolupráce:
Projekt Y3DDSRND jsme založili na podzim 1997 ve složení Jirka (Zelí) jako nadějný 13 letý hráč na klavír a já jako 16 letý progresivní amatér v elektronické hudbě.
Já jsem si začal říkat Riko-X a Jirka si začal Říkat DJ Smök aka Zelí.
Název Y3DDSRND vznikl díky jeho profesionálním digitálním Yamaha varhanům, které mu otec na Vánoce 1997 koupil, komponovali jsme na nich první pořádnou hudbu, já jsem potom doma zpracoval rytmus a bicí na TR808 a v PC dodělal poskládání v editačním softwaru a finální master jsme již ladili spolu.
V lednu 1998 jsme založili projekt FretNoiz (původně Free Noise, což byl digitální efekt na varhanech co se nám líbil) do kterého jsme ještě přizvali další tři hudební nadšence Lukáše Prachaře (Hottý), Marka Vilíma a Jana Roušala (Stoom). Takto jsme fungovali 1,5 roku. Vydali jsme v únoru 1999 jedno jediné album a postupem času odešel nejprve Marek Vilím (odstěhoval se a věnoval se škole - dnes je poměrně uznávaný designer) a postupem času se během roku 2000 přestal projekt "živit" a začal takzvaně spát. Jirka (Zelí) se od roku 2000 začal věnovat živé kapele se kterou se dal dohromady při navštěvování taneční školy a já jsem se postupně dal na DJ dráhu jako DJ Rikox později DJ ArmiGen (breakbeat, hip-hop a později tekno a jungle/dnb), a potom v roce 2001 jsem musel na rok kvůli vojně přestat kompletně živit projekt FretNoiz.
Na vojně jsem však s jedním známým (David Chalupa aka. DJ Chali) pokračoval v hudební tvorbě převážně techno, house, breakbeat a DnB. Společně jsme plánovali nějaký projekt, ale po vojně vše utichlo a my jsme se vrátili do pracovního procesu, který byl před vojnou a jen občas jsme se navštěvovali.

Zmrtvýchvstání FretNoiz jako label a DJ ADZi:
V roce 2002 když jsem se vrátil z vojny jsem se začal opět věnovat hudební tvorbě ovšem projekt Fret Noiz již neexistoval. Zelí prodal všechnu techniku a já jsem dospěl názoru, že vše bude pokračovat jako DJ, promotérský a hudebně produkční projekt později také vydavatelství. V roce 2002 jsem založil FretNoiz Records 98 (FNR98) na kterém jsem začal vydávat vlastní hudbu, hudbu lidí se kterými jsem se ve světě hudby seznámil, začali se vydávat mezinárodní kompilace amatérských umělců a takto to fungovalo až do roku 2015, kdy vyšla poslední hudební kompilace vydaná na tomto produkčním labelu a tím projekt FretNoiz Records 98 usnul v zapomnění. V listopadu 2011 ještě vznikl společně s mexickým producentem a promotérem Carlosem Wibo projekt AmaCreedO Records 11 (ACREC11) který vydával separátně hudbu jinou než Techno, Jungle, Drumandbass a BreakBeat. Vycházeli na měn spíše klidnější alternativní počiny okolo chilloutu, experimentální hudby a non-genre stylů. Tento projekt a MP3 label stále existuje, avšak od roku 2016 na tomto labelu nebylo nic vydáno ani v ČR ani v Mexiku.

Třetí etapa (?):
Společně se zánikem FNR98 a současně s průběhem fungování labelu ACREC11 jsem po 15 letech ukončil také kariéru DJe a tím i pomyslný konec DJ ADZi, avšak vzniku projektu Adzi Art Production 2006 (AP06 aka. APOG).
AP06 je komplexní projekt mé osoby (Richard Maršál), který sdružuje hudbu, design, grafiku, webovou tvorbu, vydavatelství, bloging a okrajově i DJing. Vedlejší projekt APOG je vlastně odvozeninou AP06 (forma de-numeralizace názvu, kde čísla 06 nahrazují znaky OG) jako producenta (mne).
Pod tímto pseudonymem se od roku 2014 tvořila a do dnes (po roce 2017 zatím jen "do šuplíků") tvoří elektronická hudba profesionálnějšího rázu okolo drone-music, chilstep, chillout, experimentální elektronická hudba nebo non-genre styly které teprve vznikají. Původní záměr vytvořit vlastní hudební směr je zatím v plenkách, a čeká se nyní na jakýsi kopanec ve světě hudby, který zatím nebyl učiněn.

Dnes a zítra:
V současné době (2022) je tomu již 24 let, co jsem se začal zajímat aktivně co by producent a později i DJ a promotér o elektronickou hudbu.
Tento rok, to bude 24 let od počátku vzniku prvních hudebních projektů jako byl Y3DDSRND, FretNoiz atp., a věřím, že jistá magičnost onoho čísla 23 (loňský rok) existuje , a že něco toto číslo přineslo, a že ten rok 24 rok (2022), bude milníkem, co by mohl přinést něco nového.
Co to asi bude ? Nový projekt ? Nebo pokračování spících projektů ? To ukáže až čas...


Richard Maršál, 15.1.2022

PÁR FOTEK - JAK ŠEL ČAS:



 ADZi Art @Richard Maršál, 2022 (cc)